תפקידים וסמכויות של המפקח על רישום המקרקעין לפי חוק בישראל
עורך הדין יואב קומבליס מסביר על סמכותו ותפקידיו של המפקח על המקרקעין לפי חוק בישראל...
תפקידים וסמכויות של המפקח על רישום המקרקעין לפי חוק בישראל





המפקח על רישום המקרקעין בישראל

Hebrew

המפקח על רישום מקרקעין, המכונה בנוסף המפקח על הבתים המשותפים, הינו בעל תפקיד סטטוטורי הממונה על פי חוק המקרקעין, אשר גם מעניק לו שני סוגים של סמכויות: סמכות מנהלית וסמכות שיפוטית.

המפקח ממונה על ידי שר המשפטים ולשם כך עליו להיות כשיר לשמש כשופט בית משפט שלום.

כיום ישנן ברחבי הארץ 9 לשכות בהן מתנהלת פעילות המפקח על רישום המקרקעין: נצרת, חיפה, נתניה, תל אביב, חולון, פתח תקווה, ירושלים, רחובות, ובאר שבע.

בנוסף קיימות 3 שלוחות בערים עכו, חדרה ואשדוד.

הסמכות המנהלית של המפקח על רישום המקרקעין

במסגרת סמכותו המנהלית המפקח מוסמך, בין היתר, לעסוק בנושאים הבאים:

  • בתים משותפים - מתן צווים לרישום בתים בפנקס הבתים המשותפים, ביטול צווי רישום, תיקון צווי רישום, הכרעה בהתנגדויות לתיקונים, מתן צווים לרישום תקנונים מוסכמים.
  • מינוי נציגות בית משותף בהתאם לתנאי החוק.
  • מתן החלטות שונות ע"פ חוק המקרקעין ותקנותיו, כגון תיקוני טעויות סופר, ביטול זכויות ועוד.
  • פיקוח מינהלי ומקצועי על לשכות רישום המקרקעין - טאבו.

הסמכות השיפוטית של המפקח

במסגרת סמכותו השיפוטית, המפקח מוסמך לדון בסכסוכים שונים בין בעלי דירות בבית משותף, המכונים גם סכסוכי שכנים, כמפורט בסעיף 72 (א) ו-(ב) לחוק.